سنجش

سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری

سنجش

سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری

نمونه پژوهش با روش فراتحلیل و مدل معادلات چندسطحی

 

عنوان: بررسی فراتحلیلی تأثیر پیشرفت تحصیلی فردی و ​​مدرسه ای در علوم بر خودپنداره دانش آموزان

 

هدف: بررسی تأثیر میانگین پیشرفت فردی و مدرسه ای بر خودپنداره دانش آموزان در علوم بود.

 

روش: از داده‌های چهار چرخه اخیر مطالعه بین‌ المللی روند آموزش ریاضیات و علوم (TIMSS) استفاده شد و یک فراتحلیل داده‌های فردی دو مرحله‌ای برای بررسی رابطه بین پیشرفت و خودپنداره در علوم انجام شد. در مرحله اول، مدل سازی معادلات ساختاری چند سطحی برای هر مجموعه داده انجام شد. علاوه بر این، اندازه‌های اثر از طریق فراتحلیل با یک مدل اثر تصادفی سه سطحی ترکیب شدند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل تعدیل کننده اثر متغیرهای سال، پایه و میزان طبقه بندی در کشورها انجام شد.

 

یافته ها: نتایج حاکی از تأثیر مثبت و معنادار پیشرفت تحصیلی فردی در علوم بر خودپنداره بود. از سوی دیگر، رابطه میانگین پیشرفت تحصیلی مدرسه ای در علوم بر خودپنداره منفی بود. نتایج با در نظر گرفتن اثر ماهی بزرگ در حوض کوچک (مارش و پارکر، 1984) مورد بحث قرار گرفت.



مقیاس نیوکاسل-اتاوا (NOS) برای ارزیابی کیفیت مطالعات غیرتصادفی در فراتحلیل

The Newcastle-Ottawa Scale (NOS) for assessing the quality of nonrandomised studies in meta-analyses

 

مقیاس نیوکاسل-اتاوا چیست؟


مقیاس نیوکاسل-اتاوا (NOS)  با همکاری مداوم دانشگاه‌های نیوکاسل استرالیا و اتاوا کانادا تدوین شده است. هدف آن ارزیابی کیفیت مطالعات غیرتصادفی (مطالعات مورد-کنترل و کوهورت) از نظر طراحی، محتوا و سهولت استفاده آن به منظور ترکیب ارزیابی‌ کیفیت در تفسیر نتایج فراتحلیل است. این مقیاس دارای یک "سیستم ستاره ای" است که در آن یک مطالعه از سه نظر مورد قضاوت قرار می گیرد: انتخاب گروه های مطالعه، قابلیت مقایسه گروه ها و تعیین در معرض قرار گرفتن یا نتیجه مورد نظر برای مطالعات موردی-کنترل یا کوهورت به ترتیب. این مقیاس، ابزاری آسان و راحت برای ارزیابی کیفیت مطالعات غیرتصادفی به منظور استفاده در یک مرور سیستماتیک است.


 

راهنمای کدگذاری برای انتخاب مطالعات مورد-کنترل


الف) انتخاب

1) آیا تعریف مورد کافی است؟

2) نماینگر بودن نمونه

3) انتخاب گروه کنترل

4) تعریف گروه کنترل


ب) قابلیت مقایسه

1) مقایسه موارد و کنترل ها بر اساس طرح یا تجزیه و تحلیل


پ) در معرض قرار گرفتن

1) تشخیص در معرض قرار گرفتن

2) نرخ عدم پاسخ

 


راهنمای کدگذاری برای انتخاب مطالعات کوهورت


الف) انتخاب

1) نماینگر بودن کوهورت در معرض

2) انتخاب کوهورت غیر در معرض

3) تشخیص قرار گرفتن در معرض

4) نشان می دهد که نتیجه مورد نظر در شروع مطالعه وجود نداشت


ب) قابلیت مقایسه

1)     مقایسه کوهورت ها بر اساس طراحی یا تجزیه و تحلیل


پ) نتیجه

1)     ارزیابی نتیجه

2)       دوره پیگیری به اندازه کافی طولانی باشد تا نتایج حاصل شود

3)      کفایت پیگیری کوهورت

 

نمونه پژوهش با روش مرور سیستماتیک و فراتحلیل

عنوان: آیا مقیاس های هوش وکسلر، پیشرفت تحصیلی در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) , یا اوتیسم (ASD) را پیش بینی می کند؟ مرور سیستماتیک و فراتحیل

 

 

هدف : هدف مطالعه حاضر بررسی این مطلب است که آیا مقیاس‌های هوش وکسلر، پیشرفت تحصیلی در کودکان 6 تا 16 ساله مبتلا به  ADHD و/یا ASD پیش‌بینی می‌کنند.

 

روش: مطالعات منتشر شده بین سال‌های 2000 و 2023 در پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed، PsycINFO و Education Research Complete جستجو شد. از مقیاس نیوکاسل-اتاوا برای ارزیابی خطر سوگیری استفاده شد. دوازده مطالعه (ADHD n=1,834، ASD n=176) در بررسی وارد شدند و شش نمونه (1112 n= ADHD) از آن‌ها در فراتحلیل گنجانده شدند.


یافته ها: نتایج فراتحلیل به ترتیب همبستگی متوسطی را بین هوش و خواندن کلمه، زبان نوشتاری و ریاضیات نشان داد. به طور مشابه، همبستگی وزنی کلی بین سرعت پردازش و حوزه های پیشرفت تحصیلی ذکر شده در حد متوسط ​​بود. فراتحلیل با نمرات ترکیبی مقیاس های وکسلر اضافی انجام نشد. در ترکیب روایت، ضریب هوشی مقیاس کامل با پیشرفت تحصیلی در هر دو ADHD و ASD و نمرات در ADHD مرتبط بود. تعداد محدود شرکت کنندگان ASD و ناهمگونی نمونه ها باید در هنگام تفسیر نتایج در نظر گرفته شود. به طور کلی، نتایج نشان می دهد که مقیاس وکسلر در پیش بینی پیشرفت تحصیلی در کودکان مبتلا به ADHD یا ASD ارزشمند است. 


پیشنهاد: انگیزه و سایر عوامل مرتبط با پیشرفت تحصیلی باید در این گروه ها بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.



منبع:


Marinopoulou, M., Åsberg Johnels, J., Bornehag, C. G., Unenge Hallerbäck, M., & Billstedt, E. (2024). Do Wechsler intelligence scales predict academic achievement in children with ADHD or autism? A systematic review and meta-analysis. Applied Neuropsychology: Child, 1–15. https://doi.org/10.1080/21622965.2024.2361022

معرفی سایت ارائه خدمات مشاوره آماری UCLA

 

سایت زیر علاوه بر ارائه مشاوره های آماری، به معرفی نرم افزارهای پرکاربرد R  و STATA و SAS  و SPSS و MPLUS و منابع و مثال های مفید در زمینه تحلیل داده می پردازد. برای علاقه مندان به یادگیری تحلیل های آماری پیشرفته به صورت عملی با نرم افزارهای معروف، مطالعه این سایت پیشنهاد می شود:

https://stats.oarc.ucla.edu/

در بخش درباره ما این سایت، متن زیر آمده است:

ماموریت ما کمک به اساتید دانشگاه UCLA، کارکنان و دانشجویان فارغ التحصیل برای انجام تحقیقات عالی با بیشترین تاکید بر تجزیه و تحلیل داده های مربوط به کمک های مالی و انتشارات و همچنین شامل تحقیقات پایان نامه است. ما توصیه‌ها و منابعی را ارائه می‌دهیم تا شما را قادر به توسعه و/یا گسترش مهارت‌های محاسباتی آماری خود کنید و به شما کمک می‌کند تا به طور مستقل از بسته‌های آماری رایج برای تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق استفاده کنید. محتویات وب سایت ما به صورت رایگان ارائه می شود. اگر وب‌سایت ما را برای خودتان مفید می‌دانید و می‌خواهید بازپرداخت کنید، لطفاً کمک مالی را در نظر بگیرید. برای اهدا اینجا را کلیک کنید.

خلاصه سیاستی چیست؟

تعریف خلاصه سیاستی:

 

خلاصه سیاستی، نوشته ای کوتاه است که یافته‌ها و توصیه‌های کلیدی منتج از یک تحقیق جدید دانشگاهی را ارائه می‌کند. خلاصه سیاسیتی را می توان برای یک مخاطب خاص (کمیته های منتخب پارلمان، سازمان های غیردولتی، گروه های مدافع و غیره) یا برای مخاطبان عمومی تر تهیه کرد. مخاطبان اصلی آنها، افرادی  غیر تخصصی هستند و بنابراین باید واضح و مختصر نوشته شوند.

 

 ساختار پیشنهادی برای خلاصه سیاستی:

 

عنوان، نام(های) نویسنده(ها) و موسسه

خلاصه تحقیق (100-150 کلمه)

توصیه های سیاستی (150-180 کلمه)

یافته های کلیدی (150-180 کلمه)

اطلاعات بیشتر (پیوندها، مراجع)

جزئیات تماس

 

خلاصه سیاستی می تواند شامل موارد دیگری مانند واژه نامه، مطالعات موردی، اینفوگرافیک، جداول، نمودارها، تصاویر باشد. اینها می‌توانند به در دسترس‌تر و جذاب‌تر کردن خلاصه کمک کنند، اما بهتر است فقط 1-2 مورد را در هر صفحه درج کنید.

 

ویژگی­های یک خلاصه سیاستی با کیفیت:

 

کوتاه و جذاب: سعی کنید خلاصه سیاستی کمتر از 2 صفحه باشد، یافته ها و توصیه ها را به صورت مختصر و واضح ارائه کنید.

ساده و شفاف: از زبان ساده و غیر فنی استفاده کنید، از کلمات اختصاری یا اصطلاحات خاص موضوعی خودداری کنید. اگر در این مورد تردید دارید، از یک همکار از رشته ای دیگر بخواهید آن را برای شما تصحیح کند.

مشکل/شکاف/راه حل: یک مشکل موضعی ارائه دهید، شکافی را در دانش یا عمل شناسایی کنید و سپس یافته ها و توصیه های کلیدی خود را به عنوان «راه حل» خود معرفی کنید.

مراحل بعدی: توصیه های واضحی را شناسایی کنید. این توصیه ها باید عمیقاً با یافته های تحقیقاتی شما مرتبط باشد.