تعریف سنجش
بر اسا نظر هریس استفاناکیس (200)، واژه assess از واژه لاتین assidere گرفته شده است و به معنی to sit beside (کنار کسی نشستن) و to assess یعنی to sit beside the learner (کنار یادگیرنده نشستن) است.
به نظر می رسد در این جا منظور این است که یاددهنده و یادگیرنده باید با هم کار کنند. یاددهنده باید در کنار یادگیرنده بنشیند و از آن چه یاد گرفته و از پیشرفتی که داشته است، آگاه شود. در این تعریف بر سنجش مستمر به جای سنجش بر اساس امتحان پایانی تاکید شده است.
هر سنجشی مبتنی بر سه رکن است:
الگویی برای چگونگی ارایه دانش و توسعه شایستگی در یک حیطه محتوایی توسط یادگیرنده،
تکالیف یا موقعیت هایی که بررسی عملکرد یادگیرنده را ممکن می سازد و
روش تفسیر استنباط کردن از شواهد مربوط به عملکرد.
رشته سنجش و اندازه گیری، علم بینرشتهای نسبتاً جدیدی است که برای درک مفاهیم آن لازم است تسلط کافی در حیطههای زیر داشت:
علاوه بر این از آنجایی که این رشته در ایران جدید است دانشجویان باید از سطح زبان انگلیسی مناسبی برخوردار باشند بخصوص در مهارتهای شنیدن و حرف زدن. بسیاری از کارگاههای تخصصی و اساتید صاحب نظر در این حیطه خارج از ایران می باشد. همچنین کتابهای فارسی کمی در این حیطه ترجمه شده است و معمولاً مقالات و کتابهای ترجمه شده به دلیل جدید بودن مباحث، کمی مبهم به نظر می رسد.
مطالعه در زمینه خلاقیت، تفکر انتقادی و فلسفه علم نیز برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی توصیه می شود.
بسیار مهم: مهمتر از همه ارتباط دادن این مجموعه دانش با هم و داشتن ایدهای مناسب است. دانستن قویترین روشهای آمار و ریاضی و توانایی قوی در برنامهنویسی کامپیوتری بدون دانستن نظریههای مربوط به یک سازه مربوط به انسان هیچ مفهومی نخواهد داشت و در نهایت منجر به سر در گمی میشود مگر برای کسانی که خواهان انجام تحقیقات صرفاً نظری در این رشته باشند و این امر مستلزم دانشی بسیار قوی در حیطه ریاضیات و آمار است.
پس باید صبورانه و هدفمند وارد این رشته شد و مطالعه مداوم داشت.
برای نمونه زمینه آموزشی دکتر تمپلین (. TemplinDr) استاد دانشگاه Nebraska-Lincoln را برای شما از سایت ایشون (http://JonathanTemplin.com ) در این جا قرار میدهم.
Ph.D. in Psychology (Quantitative; 2004
University of Illinois at Urbana-Champaign
M.A. in Psychology (2002
University of Illinois at Urbana-Champaign
M.S. in Statistics (2002
University of Illinois at Urbana-Champaign
B.A. in Psychology (magna cum laude; 1998
California State University, Sacramento; Minor: Statistics
A.A. in General Studies (1996
American River College; Sacramento, California
A.S. in Mathematics and Physical Science (1996
American River College; Sacramento, California
به طور کلی ادامه تحصیل دادن در مقطع دکترا نیاز به انگیزه بالا دارد. نقل قول زیر از سایت topuniversities جالب است:
Professor Daniel Drezner of Tufts University recently quipped: “Should you get a PhD? Only if you are crazy or crazy about your subject”.0
دکتر درنزل، استاد دانشگاه توفتز طنز گونه گفته است: اگر شما قصد گرفتن مدرک دکترا را دارید یا باید دیوانه باشید یا باید
شیفته رشته تحصیلی خود باشید.
سلام
به وبلاگ من خوش آمدید.
هدف اصلیام در این وبلاگ معرفی همه جانبه رشته سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری است. بدین منظور مفاهیم اصلی، مجلات، کتابها، پایاننامهها، نرم افزارها، دانشمندان، اساتید و دانشجویان، سایتها، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها، ابزارهای مختلف در این رشته را معرفی خواهم کرد.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای کسانی که هدفشان کمی کردن سازههای مربوط به رفتار انسان است مفید باشد.