ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
عنوان: بررسی فراتحلیلی تأثیر پیشرفت تحصیلی فردی و مدرسه ای در علوم بر خودپنداره دانش آموزان
هدف: بررسی تأثیر میانگین پیشرفت فردی و مدرسه ای بر خودپنداره دانش آموزان در علوم بود.
روش: از دادههای چهار چرخه اخیر مطالعه بین المللی روند آموزش ریاضیات و علوم (TIMSS) استفاده شد و یک فراتحلیل دادههای فردی دو مرحلهای برای بررسی رابطه بین پیشرفت و خودپنداره در علوم انجام شد. در مرحله اول، مدل سازی معادلات ساختاری چند سطحی برای هر مجموعه داده انجام شد. علاوه بر این، اندازههای اثر از طریق فراتحلیل با یک مدل اثر تصادفی سه سطحی ترکیب شدند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل تعدیل کننده اثر متغیرهای سال، پایه و میزان طبقه بندی در کشورها انجام شد.
یافته ها: نتایج حاکی از تأثیر مثبت و معنادار پیشرفت تحصیلی فردی در علوم بر خودپنداره بود. از سوی دیگر، رابطه میانگین پیشرفت تحصیلی مدرسه ای در علوم بر خودپنداره منفی بود. نتایج با در نظر گرفتن اثر ماهی بزرگ در حوض کوچک (مارش و پارکر، 1984) مورد بحث قرار گرفت.