سنجش

سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری

سنجش

سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری

تعریف سنجش

تعریف سنجش

بر اسا نظر هریس استفاناکیس (200)، واژه assess از واژه لاتین assidere گرفته شده است و به معنی to sit beside (کنار کسی نشستن) و to assess یعنی to sit beside the learner (کنار یادگیرنده نشستن) است.

به نظر می رسد در این جا منظور این است که یاددهنده و یادگیرنده باید با هم کار کنند. یاددهنده باید در کنار یادگیرنده بنشیند و از آن چه یاد گرفته و از پیشرفتی که داشته است، آگاه شود. در این تعریف بر سنجش مستمر به جای سنجش بر اساس امتحان پایانی تاکید شده است.

هر سنجشی مبتنی بر سه رکن است:

الگویی برای چگونگی ارایه دانش و توسعه شایستگی در یک حیطه محتوایی توسط یادگیرنده،

تکالیف یا موقعیت هایی که بررسی عملکرد یادگیرنده را ممکن می سازد و

روش تفسیر استنباط کردن از شواهد مربوط به عملکرد.

معرفی رشته سنجش و اندازه گیری

رشته سنجش و اندازه گیری، علم بین­رشته­ای نسبتاً جدیدی است که برای درک مفاهیم آن لازم است تسلط کافی در حیطه­های زیر داشت:

  • داشتن دانش در زمینه مباحث سنجش و اندازه­گیری، روش­شناسی، ارزیابی و ارزشیابی است.

  • داشتن دانش در حیطه ریاضی بخصوص در حیطه جبر خطی و حسابان و آمار به طور نظری و کاربردی

  • داشتن دانش در زمینه نرم افزارهای مختلف آماری و توانایی استفاده از آن­ها. علاوه بر این باید در زمینه برنامه نویسی کامپیوتری هم به تسلط نسبی رسید چرا که امروزه در بسیاری از مقالات جدید از نرم افزارهایی که نیاز به کد نویسی دارند مثل R  استفاده می­شود.

  • داشتن دانش در مورد یک سازه رفتاری خاص در یکی از حیطه­های علوم رفتاری مثل علوم تربیتی، روان­شناسی، مدیریت، پرستاری، پزشکی و به طور کلی هر علمی که با انسان سر و کار دارد.

علاوه بر این از آن­جایی که این رشته در ایران جدید است دانشجویان باید از سطح زبان انگلیسی مناسبی برخوردار باشند بخصوص در مهارت­های شنیدن و حرف زدن. بسیاری از کارگاه­های تخصصی و اساتید صاحب نظر در این حیطه خارج از ایران می باشد. هم­چنین کتاب­های فارسی کمی در این حیطه ترجمه شده است و معمولاً مقالات و کتاب­های ترجمه­ شده به دلیل جدید بودن مباحث، کمی مبهم به نظر می رسد.

مطالعه در زمینه خلاقیت، تفکر انتقادی و  فلسفه علم نیز برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی توصیه می شود.

بسیار مهم: مهم­تر از همه ارتباط دادن این مجموعه دانش با هم و داشتن ایده­ای مناسب است. دانستن قوی­ترین روش­های آمار و ریاضی و توانایی قوی در برنامه­نویسی کامپیوتری بدون دانستن نظریه­های مربوط به یک سازه مربوط به انسان هیچ مفهومی نخواهد داشت و در نهایت منجر به سر در گمی می­شود مگر برای کسانی که خواهان انجام تحقیقات صرفاً نظری در این رشته باشند و این امر مستلزم دانشی بسیار قوی در حیطه ریاضیات و آمار است.

پس باید صبورانه و هدفمند وارد این رشته شد و مطالعه مداوم داشت.

برای نمونه زمینه آموزشی دکتر تمپلین (. TemplinDr) استاد دانشگاه Nebraska-Lincoln را برای شما از سایت  ایشون  (http://JonathanTemplin.com ) در این جا قرار می­دهم.

Ph.D. in Psychology (Quantitative; 2004

University of Illinois at Urbana-Champaign

M.A. in Psychology (2002

University of Illinois at Urbana-Champaign

M.S. in Statistics (2002

University of Illinois at Urbana-Champaign

B.A. in Psychology (magna cum laude; 1998

California State University, Sacramento; Minor: Statistics

A.A. in General Studies (1996

American River College; Sacramento, California

A.S. in Mathematics and Physical Science (1996

American River College; Sacramento, California

 

 

به طور کلی ادامه تحصیل دادن در مقطع دکترا نیاز به انگیزه بالا دارد. نقل قول زیر از سایت topuniversities جالب است:    

Professor Daniel Drezner of Tufts University recently quipped: “Should you get a PhD? Only if you are crazy or crazy about  your subject”.0 

  

دکتر درنزل، استاد دانشگاه توفتز طنز گونه گفته است: اگر شما قصد گرفتن مدرک دکترا را دارید یا باید دیوانه باشید یا باید 

 

 شیفته رشته تحصیلی خود باشید. 

درباره وبلاگ

سلام

به وبلاگ من خوش آمدید.

هدف اصلی­ام در این وبلاگ معرفی همه جانبه رشته سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری است. بدین منظور مفاهیم اصلی، مجلات، کتاب­ها، پایان­نامه­ها، نرم افزارها، دانشمندان، اساتید و دانشجویان، سایت­ها، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها، ابزارهای مختلف در این رشته را معرفی خواهم کرد.

امیدوارم مطالب این وبلاگ برای کسانی که هدف­شان کمی کردن سازه­های مربوط به رفتار انسان است مفید باشد.