سنجش

سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری

سنجش

سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری

معرفی یک کتاب: شناخت و سنجش


معرفی یک کتاب: شناخت و سنجش

The Learning Sciences in Educational Assessment: The Role of Cognitive Models

 

کتاب علوم یادگیری در سنجش آموزشی: نقش مدل های شناختی از دکتر لیتون و گیرل، انتشارات کمبریج در سال 2011 کتابی است دارای 7 فصل که در آن مطالبی راجع به مدل های شناختی در درک مطلب، استدلال علمی و استدلال ریاضی مطرح کرده است. علاوه بر این در این کتاب مطالبی راجع به سنجش آموزشی در مقیاس بزرگ و مدل های آماری مبتنی بر شناخت نیز بحث شده است.

در مقذمه این کتاب آمده است: آزمون های پیشرفت تحصیلی در مقیاس بزرگ باید بر اساس علم یادگیری انسان طراحی کرد. نمرات آزمون، اطلاعات ارزشمندی را در مورد کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی ارایه می دهد که در آینده منجر به رشد اقتصادی و نوآوری می شود.

علوم یادگیری، حیطه ای بین رشته ای است. اگرچه پایه هایش به تکنولوژی آموزشی، مطالعات اجتماعی-فرهنگی، علوم کامپیوتر، انسان شناسی، و علوم شناختی بر می گردد، تاکید اصلی آن بر چیزی است که یادگیری انسان را موفق تر می کند. برای به حداکثر رساندن یادگیری، مکانیسم هایی که باعث یا مانع یادگیری می شوند شناسایی و بررسی شده اند. در این زمینه، علوم شناختی نقش مهمی را بازی کرده است. اثر آن می تواند به سازنده گرایی پیاژه برگردد که بر ساختارهای کیفی متفاوت دانش و تفکر کودکان را در رابطه با دانش و تفکر بزرگسالان و اهمیت آموزشی شناسایی این تفاوت ها به عنوان دانش جدید  تاکید می کند.

بر اساس نظر سایر، 5 واقعیت اساسی در مورد یادگیری عبارت است از:

1.درک مفهومی عمیقی برای استفاده از دانش لازم است.

2.نه فقط تدریس بلکه یادگیری نیز باید مورد تاکید قرار گیرد.

3.محیط یادگیری باید ایجاد شود.

4.دانش مبتنی بر خودش ساخته می شود.

5.تفکر.

در بخش پایانی این کتاب آمده است: تحقیقات انجام شده در زمینه کاربرد اصول شناختی در سنجش خصوصاً در حیطه روش های آماری مبتنی بر شناخت در حال رونق است. از دو قرن پیش یعنی از زمان انتشار کتاب ها و مقالات، استنباط هایی راجع به دانش و مهارت آزمودنی ها که به اطلاعات مفصلی در مورد سازمان، ارایه و تولید صفات از مدل شناختی نیاز دارد. تمایل به ترکیب شناخت با سنجش منجر به تحقیقات زیادی شده است که به منظور شناسایی و ارزیابی دانش و مهارت های آزمودنی ها با استفاده از روش های آماری چدید طراحی شده است. انجمن امریکایی تحقیقات آموزشی، گروه ویژه ای به نام شناخت و سنجش را در سال 2007 شکل داد تا سکویی برای محققان ایجاد کند که رشته های روانشناسی شناختی، علوم شناختی، روانشناسی تربیتی، سنجش آموزشی و آمار را بری حل مشکلات پیچیده سنجش با استفاده رویکرد چند رشته ای را ترکیب می کند. شماره ویژه ای از مجله اندازه گیری آمورشی که در سال 2007 منتشر شد به روش های آماری مبتنی بر شناخت اختصاص یافت. هم چنین در سال 2007، انتشارات دانشگاه کمبریج کتابی تحت عنوان سنجش شناختی-تشخیصی در آموزش را چاپ کرد. در سال 2008 مجله اندازه گیری: تحقیقات بین رشته ای و رویکردها، شماره کاملی از مجله را به موضوع روش های آماری مبتنی بر شناخت اختصاص داد.

تحلیل رگرسیون چندگانه-چندمتغیره

وقتی محقق با شرایطی روبروست که در آن چند متغیر ملاک و چند متغیر پیش بین وجود دارد و قصد پیش بینی دارد می تواند از تحلیل رگرسیون چندگانه-چندمتغیره استفاده کند. این تحلیل را می توان در نرم افزارهای مختلف مانند لیزرل و ام پلاس انجام داد. مسیر انجام این تحلیل در لیزرل به صورت زیر است:

Statistics---------regression

تفاوت مدل های تشخیصی شناختی و مدل های نظریه سوال پاسخ چند بعدی

مدل­های شناختی تشخیصی به منظور ارایه اطلاعات مورد نظر به صورت نیمرخ­های نمره که محدودیت مدل­های نظریه سوال-پاسخ را رفع می­کند، تدوین شده اند. برای تحلیل آن­چه دانش آموزان در آن مهارت کسب کردند یا آن را درک نکرده اند، مدل­های شناختی-تشخیصی زیادی برای ارایه نیمرخ­های حاوی اطلاعات مفید در مورد یادگیری و پیشرفت دانش آموزان، تدوین شده است. بر خلاف مدل­های نظریه سوال-پاسخ که فقط ویژگی­های سوال مثل پارامترهای دشواری، تشخیص و حدس را برآورد می کند، مدل­های شناختی-تشخیصی دانش محتوای زیربنایی در سوالات را بررسی می کند. با این وجود، اغلب مدل­های شناختی-تشخیصی فقط دانش دانش آموزان و نه سطوح توانایی­شان را بررسی می کند.

 

مدل­های شناختی-تشخیصی را می­توان به عنوان جایگزینی برای مدل­های نظریه سوال-پاسخ چند بعدی در نظر گرفت که در مدل های شناختی-تشخیصی متغیرهای مکنون طبقه­ای و در مدل های نظریه سوال-پاسخ چند بعدی متغیرهای مکنون پیوسته استفاده می شود.

اهمیت مدل­های شناختی-تشخیصی در مقایسه با نظریه کلاسیک آزمون و نظریه سوال-پاسخ از آن­جا ناشی می­شود که در این مدل­ها نیمرخ دانش آموزان ارایه می­شود که در آن مجموعه­ای از مهارت­های یا صفت­های دو ارزشی که فرد در آن به مهارت رسیده یا نرسیده است نمایش داده می­شود. نیمرخ­های صفات گسسته، اطلاعاتی در مورد نیازهای گروهی از دانش آموزان در اختیار معلم قرار می­دهد (برخلاف مدل­های نظریه سوال-پاسخ چند بعدی که پروفایلی از نمرات ارایه می­دهد)