سنجش

سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری

سنجش

سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری

مدل سازی

جواب مدل سازان: ما همه این قضیه را می دانیم که هیچ چیز کامل و بی نقص نیست. پیش فرض ها معقول هستند. پیش فرض ها مهم نیستند. پیش فرض ها محافظه کار هستند. نمی توانی ثابت کنی که پیش فرض ها غلط هستند. تو تنها کاری را می کنی که همه انجام می دهند. تصمیم گیرنده کارش با ما بهتر راه می افتد تا بدون ما. مدل ها صد در صد بی فایده نیستند. باید هر آن چه از دستت بر می آید با داده ها بکنی. برای پیشرفت کردن باید پیش فرض ارائه دهی. باید مدل ها را اجمالاً درست فرض کنی. ضررش کجاست؟ (ص. 455).

 

The Black Swan: the impact of the highly improbable

 

منبع: طالب، نسیم نیکولاس. (2007). قوی سیاه: تاثیر رویدادهایی که وقوع شان را محال می پنداشتیم، ترجمه ی فرخ بافنده، قم: انتشارات صبح صادق.

 

مقاله جدید

 سنجش شناختی تشخیصی: مرور انتقادی مطالعات ایرانی 

نشریه پژوهش های کاربردی روانشناختی » دوره 12، شماره 2 (تابستان 1400)
چکیده:
در چند دهه اخیر، به منظور سنجش عملکرد دانش آموزان، سنجش شناختی تشخیصی در میان پژوهشگران آموزشی محبوبیت فراوانی پیدا کرده، اما کاربرد آن با انتقادهایی مواجه شده است. با توجه به گرایش پژوهشگران ایرانی به این نوع سنجش، مطالعه حاضر با هدف مرور نقادانه پژوهش های ایرانی در این حوزه، به منظور تحلیل مباحث مربوط به بخش روش آن ها انجام شده است. برای این منظور، جست وجویی جامع در بانک های اطلاعاتی شامل ایرانداک، پایگاه داده های علمی جهاد دانشگاهی، گوگل اسکالر، اسکوپوس، نور، مگ ایران و موتور جست وجوی علم نت و با استفاده کلمات کلیدی «سنجش شناختی تشخیصی»، «مدل شناختی تشخیصی»، «مدل طبقه بندی تشخیصی» و «تحلیل تشخیصی» صورت گرفت و 23 پژوهش شناسایی شدند. با توجه به ملاک های ورود و خروج مطالعات، 20 پژوهش در بازه زمانی 1399-1393 انتخاب شدند. در گام بعدی، این پژوهش ها را پژوهشگران مطالعه به طور مستقل و با استفاده از نشانگرهای دستورالعمل توصیه شده از سوی سسومز و هنسون (2018) ارزیابی کردند. نشانگرها شامل تمرکز موضوعی پژوهش ها، تعداد صلاحیت ها، سازه مورد اندازه گیری، ساختار سوال های آزمون ها، ماتریس کیو، نوع مدل آماری، برازش مدل، برازش سوال، نوع سوال، حجم نمونه، شواهد پایایی و روایی، توصیف صلاحیت ها (طبقه های پنهان، هم بستگی بین صلاحیت ها، نیم رخ صلاحیت) و کاربست یافته ها بود. یافته ها حاکی از واردبودن برخی انتقادها مانند برقرارنبودن مفروضات از قبیل هم پوشانی بالای صلاحیت های شناختی، نبود شواهد پایایی و روایی کافی، ارایه نکردن نیم رخ صلاحیت ها و بازخورد به ذی نفعان در بیشتر مطالعات بود. درمجموع رهنمودهایی برای بهبود کیفیت کاربرد این مدل ها ارایه شده است.