سنجش

سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری

سنجش

سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری

عناوین پایان نامه های دفاع شده دکترا سنجش

عنوان نوزدهمین پایان نامه در رشته سنجش و اندازه گیری که در اسفند ماه امسال در دانشگاه علامه دفاع شد:

 

رعایی،فرزانه. (1393). کاربرد و مقایسه مدل های تحلیل عاملی و مقیاس پردازی چندبعدی در بررسی ابعاد کیفیت زندگی و ارایه مدل پیش بینی برای ارتقا کیفیت زندگی بر اساس ویژگی های شخصیتی. به راهنمایی دکتر علی دلاور و دکتر محمدرضا فلسفی نژاد و به مشاوره  دکتر برجعلی و دکتر گلزاری و به داوری دکتر نورعلی فرخی و دکتر حسن پاشا شریفی.

معرفی کتاب در زمینه R

یکی از کتاب های مناسب در زمینه کار با نرم افزار R  کتاب زیر به نظر می رسد:

Rasch, D., Kubinger, K., Yanagida, T. (2011). Statistics in psychology using R and SPSS. United Kingdom: John Wiley & Sons.

حل بسیاری از مثال های ارایه شده در این کتاب توسط هر دو نرم افزار ارایه شده است که این برای کاربران در حیطه کمی سازی در علوم رفتاری مفید است. مطلب در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارایه شده است ولی تا جایی که من مطالعه کرده ام متنش کمی سخت است. این کتاب شامل 15 فصل مفصل است. پنج بخش آن عبارت است از:

Introduction

Part I

Descriptive Statistics

Part II

Inferential Statistics for One Character

Part III

Descriptive and Inferential Statistics for Two Characters

Part IV

Inferential Statistics for More than Two Characters

Part V

Model Generation and Theory-Generating Procedures

Part VI

 

کتابخانه دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران این کتاب را دارد. 11 صفحه اول آن که شامل فهرست مطالب کتاب می شود نیز در اینترنت در دسترس است.

ماتریس های معین غیرمثبت


ضرایب همبستگی بین دو متغیر پنهان بالاتر از یک در ماتریس همبستگی باعث معین و غیرمثبت شدن ماتریس همبستگی می شود. به بیان دیگر، حل معادله مجاز نبوده و برآوردهای پارامترها قابل محاسبه نمی باشد. تصحیح تضعیف تنها موقعیتی نیست که باعث می شود ماتریس ها معین غیرمثبت شوند. برخی اوقات نسبت کوواریانس به حاصل ضرب واریانس متغیر، باعث به دست آمدن یک همبستگی بالاتر از یک می شود. ماتریس کوواریانس معین غیرمثبت هنگامی رخ می دهد که دترمینان  ماتریس صفر است و یا اینکه محاسبه معکوس ماتریس ممکن نیست. عواملی که چنین وضعیتی را به وجود می آورند عبارتند از ضریب همبستگی بزرگتر از 1، وابستگی خطی در میان متغیرهای مشاهده شده، همخطی در میان متغیرهای مشاهده شده، وجود متغیری که ترکیب خطی سایر متغیرهاست، حجم نمونه کم تر از تعداد متغیرها، وجود واریانس صفر یا منفی (مورد هی وود)، واریانس-کوواریانس (همبستگی) خارج از دامنه تغییرات مجاز (1+ و 1-) و مقدار شروع کننده نامناسب در مدل هایی که توسط کاربر تعریف شده است. مورد هی وود موقعی رخ می دهد که برآورد میزان اشتراک بزرگتر از 1 باشد. راه حل های ممکن برای حل چنین خطایی عبارتند از: کاهش میزان اشتراک یا تثبیت کردن آن به مقدار کم­تر از 1، بیرون کشیدن تعداد متفاوتی از عامل ها با حذف مسیرها، تعریف مقیاس جدید برای متغیرهای مشاهده شده به منظور ایجاد یک رابطه خطی تر یا حذف یک متغیر مشاهده شده نامناسب که وابستگی خطی یا هم خطی چندگانه را نشان می دهد.



منبع: شوماخر، ر. و لومکس، ر. (1388). مقدمه ای بر مدل سازی معادله ساختاری. ترجمه وحید قاسمی. تهران: انتشارات جامعه شناسان.