سنجش

سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری

سنجش

سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری

پروژه Data Wise


 

هدف پروژه Data Wise، حمایت از مربیان در استفاده از کشف داده ها به طور مشارکتی به منظور بهبود مستمر آموزش و یادگیری برای همه دانش آموزان است. 


چشم انداز این پروژه این است که معلمان در سراسر جهان بخشی از یک جامعه یادگیری هستند و ضامن این هستند که تمام دانش آموزان مهارت ها، دانش و اختیارات خود را توسعه  دهند به گونه ای که آن ها را قادر سازد تا زندگی لذت بخشی داشته باشند.


 از زمانی که دانشکده علوم تربیتی دانشگاه هاروارد در سال 2006 پروژه Data Wise را تاسیس کرد، معلمان، مدرسان، کارکنان اداره مرکزی، دانشکده های دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با یکدیگر هماهنگ شده اند تا آزمایش های میدانی انجام دهند که به تیم های آموزشی امکان می دهد تا با Data Wise Improvement Process و ACE Habits of Mind. در ارتباط باشند.


 

کتاب های منتشر شده مربوط به این پروژه:

 

 Data Wise: A Step-by-Step Guide to Using Assessment Results to Improve Teaching and Learning (Harvard Education Press, 2013)

 

Data Wise in Action: Stories of Schools Using Data to Improve Teaching and Learning (Harvard Education Press, 2007) 

 

Scaling Up Data Wise in Prince George's County (Harvard Education Press, 2017) 

 

 

 

دوره های آموزشی مربوط به این پروژه:

 

 

1.       Introduction to Data Wise MOOC

2.       Data Wise Leadership Institute

3.       Data Wise in Action Program

4.       Data Wise Coach Certificate Program

5.       Data Wise Coach Network

 

منبع:

 

https://datawise.gse.harvard.edu/

مرور نظام­ مند (Systematic Review)



به زبان ساده مرور نظام مند نوعی بررسی پیشینه است که با استفاده از روش های دقیق، نظام ­مند و شفاف، سوگیری در نتایج را به حداقل می ­رسانند. 


شفافیت به این معنی است که تصمیمات به  طور واضحی مستند شده ­اند. 


سوگیری عبارت است از تحریف نظام­ مند اثر برآورد شده که می­تواند منتج از  تصمیمات مشکل­ زا باشد و تقریبا در هر نقطه فرایند بررسی اتفاق می­ افتد.


مرورهای نظام ­مند بهترین شواهد را برای تصمیم گیرنده فراهم می­ کند. 


این شواهد، در ترکیب با تخصص بالینی و ارزش­ها، ویژگی­ ها و شرایط مراجع، مواد لازم برای تصمیم گیری های خوب هستند (Eden، 2008).

 


ویژگی های مرور نظام­ مند



  1. دارای اهداف روشن با معیارهای ورود به واضح (شفافیت)
  2. از روش های جستجوی نظام مند استفاده می کنند که خطر نمونه گیری انتخابی از مطالعات را کاهش می دهد (کاهش خطر سوگیری)
  3. از ارزیابی منسجم از اطلاعات موجود استفاده می کنند (کاهش خطر سوگیری)
  4.  به خوانندگان اطلاعات بیشتری در مورد تصمیماتی که در طول مسیر گرفته شده، می­دهد و به آن­ها اجازه می دهد تا دسترسی مستقیم تری به کیفیت مرور داشته باشند (افزایش شفافیت)
  5. قادر به ارائه دقیق تر برآورد اثر هستند، به ویژه اگر شامل فراتحلیل باشند (افزایش دقت)
  6. با انتشار داده های بیشتر،  به روز می شوند (زیرا روش ها شفاف هستند)


 

گام های انجام مرور نظام مند



1)     تشکیل تیم (متخصص محتوا، متخصص روش، متخصص آمار، کتابدار و مدیریت منابع)
2)     تدوین پروتکل یا طرح کار
3)     طرح سوال یا موضوع
4)     جستجوی نظام مند و جامع برای جمع آوری شواهد
5)     تدوین معیارهای ورود و خروج
6)     ارزیابی انتقادی پیشینه مرتبط
7)     خلاصه کردن داده ها
8)     ترکیب داده ها
9)     انتشار نتایج

 

منبع:

O’connor, E., Whitlock, E., & Spring, B. (). Systematic Review Module, retrived at: https://ebbp.org/training/systematicreview