سنجش

سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری

سنجش

سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری

سنجش کلاس درس و استانداردهای آن (classroom assessment)

فنون سنجش کلاس درس عبارتند از روش­ های ارزشیابی تکوینی که دارای دو هدف است. آن­ها می توانند میزان درک فراگیران از محتوای دروس ارایه شده در دوره را مورد سنجش قرار داده و اطلاعاتی راجع به اثربخشی روش­ تدریس مدرس در اختیار مدرس قرار دهد. اغلب آن ها سریع و ساده قابل استفاده هستند و انواع مختلفی از اطلاعات را در اختیار محقق قرار می دهند.

سنجش کلاس درس بخش جدایی ناپذیر تدریس و یادگیری است. بدون سنجش مناسب قادر نخواهیم بود به این مطلب که آیا فراگیران بر اساس آن چه برنامه ریزی شده است در حال پیشرفت هستند یا نه پی برد. علاوه بر این قادر نخواهیم بود برای فرصت های یادگیری آتی فراگیران به طور اثربخشی برنامه ریزی کنیم. استانداردهای سنجش کلاسی و رهنمون های مربوط به آن مباحثی را که هنگام قضاوت حرفه ای برای سنجش کلاسی تکوینی، تراکمی و معیارهای عادلانه و منصفانه برای همه فراگیران مورد نیاز است را شناسایی می کند. مدرسان، فراگیران و والدین می توانند به منظور افزایش یادگیری فراگیران از نتایج حاصل از سنجش کلاسی مربوط به این استانداردها و رهنمون ها با اطمینان استفاده کنند.

قبل از استفاده از هر روش سنجشی لازم است که درک درستی از موارد زیر داشته باشیم: 1)هدف سنجش، 2)آن چه باید مورد سنجش قرار گیرد، 3)بهترین روش سنجش، 4) چگونگی به اشتراک گذاشتن نتایج و با چه کسی به اشتراک گذاشتن و 5)چگونه درگیر کردن فراگیران در فرایند سنجش. این 5 مورد مهم باید ما را از شروع طرحریزی سنجش و آموزش هدایت کند زیرا آن­ها تاثیر مثبتی بر یادگیری مستمر فراگیران دارد.

استانداردهای سنجش کلاسی شامل سه حیطه است: شالوده (هدف سنجش، انتظارات یادگیری، طراحی سنجش، درگیری فراگیران در سنجش، آمادگی سنجش، ارایه نتایج به والدین و اولیا)، کاربرد (تحلیل عملکرد فراگیران، بازخورد اثربخش، پیگیری آموزشی، نمرات و نظرات نهایی، گزارش دهی) و کیفیت (تنوع فرهنگی و زبانی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی و خاص)، سوگیری نداشتن، روایی، پایایی و بازتاب.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.