سنجش

سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری

سنجش

سنجش و اندازه گیری در علوم رفتاری

استفاده از بسته های در نرم افزار eRM و ltm در نرم افزار R

 

ویژگی های روانسنجی سوال های پرسشنامه سبک های فرزندپروری بر اساس نظریه سوال-پاسخ

 

شرط اصلی استفاده از پرسشنامه ها، روایی و اعتبار آن هاست. در این پژوهش، ویژگی های روان سنجی سوال های پرسشنامه شیوه های فرزندپروی بر اساس نظریه سوال-پاسخ بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش، 567 نفر از مادران دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران است که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. این پژوهش، با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، تحقیق توصیفی بر اساس روش های روا سنجی است. در برازش مدل های نظریه سوال-پاسخ با سوالهای پرسشنامه و برآورد سطح دشواری و ضریب تشخیص پرسش ها به تفکیک خرده مقیاس ها، از بسته eRM و بسته ltm در نرم افزار R  استفاده شد. یافته ها نشان داد مدل پاسخ مدرج در مقایسه با مدل امتیاز پاره ای، با سوال های پرسشنامه شیوه های فرزند پروری برازش بهتری داشته است. نتایج برآرد پارامترهای پرسش و منحنی ویژگی های پرسش، نشان داد که پرسش های 14 و 21 و 24 از شیوه فرزند پروری آزادگذار، پرسش های 4 و 1 از شیوه های فرزند پروری اقتدار منطقی و پرس های 12 و 18 از شیوه های فرزند پروری استبدادی دارای میزان مطلوبیت پایینی بوده اند.

 

واژگان کلیدی: ویژگی های روان سنجی، شیوه های فرزندپروی بامریند، نظریه سول-پاسخ

 

 

منبع: نیکزاد، سپیده؛ مینایی، اصغر و حسنی، فریبا. (1396) ویژگی های روانسنجی سوال های پرسشنامه سبک های فرزندپروری بر اساس نظریه سوال-پاسخ، فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشابی آموزشی، سال هفتم، شماره 18، ص. 27-7

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.